سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شوق، خوی صاحبان یقین است . [.امام علی علیه السلام]
 
پنج شنبه 96 مرداد 19 , ساعت 12:10 عصر
گفت‌وگویی از آیت‌الله میرباقری:
  • تحقیر غرب از ناحیه انقلاب اسلامی

 بعد از سال 58 و اشغال لانه ی جاسوسی ، انقلاب عدالتخواهانه ای در جهان نداریم که مارک اسلامی نداشته باشد. حتی این چریک پیر کمونیست ها را هم که دستگیر کردند ، آن موقع تلویزیون فرانسه نشان داده بود که مشتش را گره کرده بود و شعار الله اکبر می داد ؛ چگوارا. این معنایش وارونه شدن دین است یعنی تحقیر بر عکس شده بود و ما این بار غرب را تحقیر کردیم.

  • برنامه ریزی غرب برای مقابله با روند نفوذ انقلاب

ایدئولوژی غرب، اصل تحقیر یعنی تحقیر فرهنگی و ایدئولوژی است، تحقیر ایده ها است. اینها برای اینکه این ایده ها را در جهان حاکم کنند ، شروع کردند برنامه ریزی کردن و برنامه ریزیشان هم چند بخش دارد که دیدید. یک بخش عمده اش این است که برای انقلاب اسلامی درون دنیای اسلام رقیب درست کنند. این قرائت از اسلام که انقلاب اسلامی آورده است برایش رقیب درست کنند. قرائتی که معتقد است اسلام تبدیل به یک تمدن می شود، مدعی هستند که تمدن اسلامی به رهبری ایران دارد احیاء می شود ، مقابل این قرائت، دو قرائت در دنیای اسلام ایجاد کردند یکی قرائت سلفی گری، حالا قرائتی که در نهایت هم تبدیل می شود به حرکت های خشن مثل طالبانیزم، القاعده، نمونه ی اخیرش داعش، این یک کار. واقعا تدبیر کرده اند. اگر کسی خیال کند این تدبیر نشده است این غلط است. البته این ظرفیت در درون مسلمان ها هم وجود داشته است این قرائت از اسلام بوده است منتهی فعالش کردند، سازماندهی اش کردند و آغازش هم از دوره ی ریگان است.

  • بدل سازی اسلام سلفی

بعد از اشغال لانه ی جاسوسی نماینده ی ویژه می فرستد به عربستان و با هم قرارداد امضاء می کنند برای گسترش اسلام به قرائت عربستان یعنی اسلام سلفی در جهان ،و می دانید به شدت اروپا و امریکا سرمایه گذاری کردند و نیرو تربیت کرده ، عالمش را عربستان تربیت کرده و فرستاده آنجا و می دانید همه ی امکاناتی که در غرب برای اسلام فراهم شده در اختیار آنها است. یادم هست زمانی که بوش حمله کرد ، همین نماینده ریگان مقاله ای نوشت که در آن ، مخالف بود با حمله ی بوش. می گوید ریگان این کار را کرده و از دوران ریگان تا آن موقع که تقریبا 20 سال می شود. در دوران این بیست سال ، عربستان 80 میلیارد دلار برای گسترش اسلام به قرائت سلفی در جهان هزینه کرده است. بعد مقایسه می کند و می گوید شوروی در دوره ی 70 ساله ی خودش، 7 میلیارد دلار برای گسترش مارکسیسم در جهان خرج کرده است ،و من گمان می کنم در این دو دهه، 15 سال اخیر این هزینه ای که عربستان کرده مجموعا میلیاردها دلار باشد چون تحرکات اخیرش خیلی هزینه بر بود. خب طالبان را ایجاد کردند، می دانید در پاکستان سرمایه گذاری کردند، به کمک عربستان و امریکا . یک مشت آدم هایی را به عنوان طلبه تربیت کردند که یک تفکر خشن داشتند ، حمایتشان کردند و در افغانستان به قدرت رسیدند، بدل سازی برای انقلاب اسلامی کردند که شما حکومت دارید ، ما هم داریم. ما سنتی ترش را هم داریم. آنجا والی می گذاشتند و به آن هم افتخار می کردند. شما مبارز دارید ما هم داریم، شما حزب الله دارید ، ما هم القاعده داریم. این یک جور رقیب سازی و بدل سازی بود.

  • بدل سازی اسلام سازشکار

بدل سازی دوم بدل سازی اسلام سازشکار است. اسلامی که توسعه را قبول دارد و می خواهد به توسعه یک لعاب دینی هم بزند. یعنی برنامه ریزی اش برنامه ریزی توسعه ی غربی است منتهی یک رنگ دینی هم به آن می زند مثل مالزی. اول مالزی را مبنا قرار دادند و بعد دیدند مالزیِ ماهاتیر محمد ظرفیت ندارد. هر وقت هم خواستید دنبال کنید ، روشن فکرهای بیمار کشور خود ما، یعنی اصلاح طلب های غربی، – والا همه ی ما اصلاح طلبیم چه کسی دنبال اصلاح نیست؟- ببینید چه را دنبال می کنند. مثلا کشور خود ما در دهه ی 60 و 70 مدل مالزی است. یعنی دقیقا می گویند ببینید ماهاتیر محمد چه کرده است؟ من گاهی اوقات با مسؤولین فعلی کشوری ملاقاتی داشتم 20 سال قبل می گفت ببینید فلانی و ماهاتیر محمد (موسوی نخست وزیر را می گفت) ماهاتیر محمد چه کرده ما چه کرده ایم؟ گفتم طیب الله انفاسکم. گفتم اولا فلانی مطرح نیست، امام مطرح نیست. امام شوروی را حذف کرده ، غرب را هم به چالش کشیده است، بعد هم می دانید آنجا موفق هستند؟ هنوز به قول خود ماهاتیر محمد در عرض 48 ساعت ، نتیجه ی 15 سال کارش را درو کردند .الآن کاری هم که آقایان می کنند به همانجا خواهد کشید، سرمایه هایشان را جمع کردند، ورشکست شدند. شروع کردند ترکیه را مدل سازی کردن. احساس کردند ترکیه ، هم جمعیت بیشتری دارد ،هم سابقه ی تمدنی دارد، هم مرکز عثمانی هاست . آرام آرام حزب عدالت خواه را سر کار آوردند، اردوغان آمد، اردوغان هم با یک موضع گیری انقلابی در مقابل اسراییل تبدیل شد به آدم انقلابی. هم انقلابی است، هم از حزب عدالتخواه است؛ ببینید چه طور بدل سازی کردند و هم اینکه دارد اسلام را هم عمل می کند، در روز عاشورا هم در عزاداری شرکت می کند . در عین حال کشورش هم کشور آزادی است . آن وقت شما ببینید بلافاصله بعد از او خط روشنفکری بیمار در دنیای اسلام از جمله در کشور ما عوض می شود و به طرف ترکیه می رود و می گویند مدل، ترکیه است. از جمله "مهرنامه” -که تا چندی پیش که من می دیدم منتشر می شد و الآن نمی دانم، در دست همین اصلاح طلب های بیمار کشور ما بود- دقیقا روی ترکیه سرمایه گذاری می کردند. پس این دو بدل سازی درون دنیای اسلامی است غیر از حرکت های جهانی.

  • جنگ جهانی براندازانه

یک حرکت دیگر هم شروع کردند که در نهایت یک جنگ جهانی براندازانه است. این جنگ هم کاملا برای نفوذ ایدئولوژیک است. من شاهد می آورم وقتی بوش حمله کرد ، یک نامه ای 60 تا از متفکران امریکایی -همه شان هم برجسته نیستند که یکی از آنها هم همین هانتینگتون است- نوشتند درحمایت از بوش. آنجا حرفشان این است می گویند که تنها ایدئولوژی که می تواند جهانی بشود ایدئولوژی امریکایی است و برای نفوذ ، بقیه فرهنگ ها باید این ایدئولوژی را به عنوان ایدئولوژی بپذیرند و به عنوان خرده فرهنگ ذیل او زندگی کنند، فرهنگ اسلام، فرهنگ کنفسیوس و دیگر فرهنگ ها. و اگر نپذیرند ما برای گسترش این ایدئولوژی باید با آنها بجنگیم و این جنگ کاملا جنگ اخلاقی است (یعنی مطابق با اخلاق است) اگرچه به سلاح های غیر متعارف تکیه کنیم. یعنی اگر با سلاح هسته ای و سلاح شیمیایی، کشتار جمعی کنیم ، باز هم جنگ اخلاقی است.

  • تخییر بین دو اسلام امریکایی

پس ببینید این جنگ هم برای نفوذ فرهنگی غرب است یعنی به تعبیر دیگر انقلاب اسلامی ، ایدئولوژی آنها را تحقیر کرده و آنها می خواهند دوباره ایدئولوژی شان را احیاء کنند از طریق شکاف در دنیای اسلام، از طریق بدل سازی، بعد هم دیدید اخیرا یکی از این متفکرین امریکایی یکی دو سه سال قبل گفته بود که باید دنیای اسلام را مخیر کنید بین دو قرائت از اسلام؛ قرائت خشن یعنی طالبانیسم و تفکر داعش و قرائت سازشکارانه. قرائت سوم که قرائت امام است این قرائت باید حذف شود. این جریان رگه هایش در دوران خود امام شروع شد و بعد رشد کرد. امام زود استشمامش کردند و اسمش را گذاشتند اسلام آمریکایی . اسلام آمریکایی دو تا قرائت دارد : اسلام خشن و اسلام ترکیه ای ؛ هر دو اسلام آمریکایی است. یعنی هر دو به راحتی در اردوگاه غرب عمل می کنند. الآن می بینید فعالیت نیابتی ترکیه و عربستان با هم ، دست داده اند یکی روشن فکری و یکی مرتجع. جالب این است که اینها مثل دو لبه ی قیچی همدیگر را پیدا می کنند. قبل از فعالیت عربستان، اردوغان رفته بود عربستان . دقیقا این دو دست ، همدیگر را پیدا کردند دو تا قرائت انحرافی از اسلام در قبال قرائت انقلاب اسلامی از اسلام که قرائت اهل بیت و قرائت ناب است.

  • نقشه برای نفوذ تکنوکرات ها

یک نکته را حیفم می آید نگویم. نقشه ی فعلی آنها برای ایران به عنوان نقطه ی کانونی چیست؟ همه ی سرمایه گذاریشان اینجاست. نقشه شان این است که تکنوکرات ها را به مسند قدرت بنشانند. تکنوکرات ها کسانی هستند که به قول خودشان می گویند ما واقع گرا هستیم، ارزشها را شعار می دانند، اینکه امام می گویند ما قلل رفیعه ی جهان را فتح می کنیم، اینکه تا ظلم هست مبارزه هست، تا مبارزه هست اسلام هست ، ما هستیم ، می گویند اینها شعار است . همین چند شب پیش یکی از اینها مصاحبه می کرد برای برنامه ریزی که نسبت به صنعت نفت دارند ، مناظره ای بود در شبکه ی دو با آقای پرفسور درخشان. آقای پرفسور درخشان می گفتند این برنامه ریزی که شما دارید می کنید صنعت نفت را برمی گردانید به ما قبل ملی شدن. او می گفت من یک تکنوکرات هستم، دوران شعار گذشته، یعنی می دانید همه ی آرمان های اسلامی، دین، مذهب را شعار می دانند. نماز شب را هم ممکن است بخوانند . بازرگان نماز شب می خواند، ولی درکشان از اسلام یک اسلام خصوصی است، ارزش های اسلام را قابل تبدیل شدن به یک نظام حکومتی نمی دانند. قائل به جهانی شدن اسلام نیستند، قائل به مبارزه نیستند، اسلام را مال حوزه ی خصوصی زندگی فردی می دانند. غرب را هم صد در صد قبول دارند. همین آقای بازرگان کتاب راه طی شده اش را ببینید که مقایسه می کند بین اسلام و غرب و می گوید ببینید ما هر کار که می کنیم آنها هم می کنند ؛ ما سر صبح بلند می شویم نماز صبح می خوانیم،  آنها هم ورزش صبحگاهی می کنند، ما قرآن می خوانیم ، آنها مطالعه ی صبحگاهی دارند. طیب الله انفاسکم!!! این نگاهشان به دین است. این جمعیت اگر سر کار بیایند لازم نیست جاسوس غرب باشند، کشور را تبدیل می کنند به یکی از اقطاب توسعه ی غربی. الآن هم ببینید همین است این آقایی که مشاور است -من اسم نمی برم- مشاور آقای روحانی در توسعه کتاب نوشته است -البته در این چاپ اخیر در دولت اخیر حذف کرده است- می گوید در ایران تا صد سال دیگر توسعه وارد نمی شود و مانعش مذهب است . راست هم می گوید. او می گوید توسعه خوب است پس باید مذهب را کنار بگذاریم. این همان حرف است. توسعه ی غربی مقصود است. ما مقابلش چیزی نداریم. راه مقابله با نفوذ غرب این است که ما الگوی توسعه اسلامی ایجاد کنیم. پس ببینید این تکنوکرات هایی از این جنس، نماز خوان، نماز شب خوان، شعار به ظاهر انقلابی می دهند ولی قائل به ارزش های دینی و حاکمیت ارزش ها در فضای حیات اجتماعی و اسلام نیستند. اینکه ما مدل لیبرال دموکراسی را کنار بگذاریم، لیبرالیسم اقتصادی ، سیاسی .. و بخواهیم یک مدل تمدن اسلامی درست کنیم را یک شعار می دانند. این جنس آدمها می خواهند حاکم شوند. البته اینها جاسوس نیستند اینها تفکرشان تفکر تکنوکراتیک است.

  • جنگ غرب برای حاکم کردن ایدئولوژی خود

 تکنوکرات هستند با صراحت هم می گویند؛ ارزشها را شعار می دانند، واقعیت ها را معطوف به آرمانها هیچ وقت تفسیر نمی کنند. در حالی که خود متفکرین غربی واقعیت ها را معطوف به آرمانها تعریف می کنند ، دنبال تحقق ایدئولوژی خود در جهان هستند، جنگ راه می اندازند برایش، اصلا این جنگ خاورمیانه را راه انداخته برای اینکه ایدئولوژی امریکایی غلبه پیدا کند. یادم هست از بعد از بحران اقتصادی در غرب شروع کردند تحلیل کردن، فوکویاما تحلیل کرده ظاهرا بهترین تحلیل است. می گوید علت بحران اقتصادی ما ضعف ایدئولوژیک ما در جهان است. عقبه ی ایدئولوژیک ما تضعیف شده یعنی در مواجهه با انقلاب اسلامی ،و این منتهی به بحران اقتصادی می شود. آنها می خواهند گسترش بسته ی ایدئولوژیک بدهند، آن را عقبه ی پیشرفت اقتصادی خودشان می دانند و طبیعی است. و از این جهت می گویند علم ایدئولوژی نیست . حتی ببینید من نمی خواهم نام ببرم سردمداران این جریان را ببینید به شدت با علم دینی مبارزه می کنند یعنی اینها شعار است. علم دینی، الگوی پیشرفته ی ایرانی همه ی اینها را شعار می دانند و می گویند واقعیت این است و قرائت خود را از دین تغییر دهید متناسب با جریان توسعه. برنامه ای که الآن هست این است.

  • ایجاد فضای رعب برای پیروزی در انتخابات

 حتی ببینید فعالیت های میدانی هم که برایشان می کنند من تلقی ام این است اردوغان در ترکیه برای اینکه رأی بیاورد چه کرد؟ در همین انتخابات اخیر یک فضای رعب درست کرد و گفت اگر من رأی نیاورم طبیعتا کشور با بحران مواجه می شود. الآن این کار را نیابتا کشورهای منطقه دارند انجام می دهند؛ فضای جنگ و التهاب را بر منطقه حاکم می کنند چون این آقایان کاری که برای رأی آوردن نکرده اند؛ نه اقتصاد مردم را اصلاح کرده اند ، نه تورم را ، نه رکود را به ویژه رکود را. رکود خفه کننده است هیچ موقع ما رکود را در تاریخ اقتصادمان نداشتیم از چهل سال قبل به این طرف مثل الان. و در برجام هم که توفیق چندانی نداشتند همه می بینید. الآن غرب دارد به کمک اینها می آید برای اینکه تکنوکرات ها حاکم شوند، دارند فضای منطقه را فضای التهاب می کنند که بگویند اگر اصول گراها سر کار بیایند، جنگ خواهد شد. تا مردم از ترس جنگ به اینها رأی بدهند. من تحلیلم این است. شرایط منطقه را هم تا آن موقع بحرانی نگه می دارند. بتوانند یا نه سخن دیگری است.

  • نفوذ برای تبدیل کردن رقیب به نوچه

آن نفوذی که الآن ممکن است اتفاق بیفتد این است که تکنوکرات ها بیایند در موضع قدرت بنشینند و وقتی کشور دست اینها بیفتد کشور را تبدیل کنند به یک قطبی و بدانید اگر آنها سر کار آمدند غرب ابایی ندارد که محاصره ی اقتصادی را بردارد آرام آرام و ذائقه ی مردم را در یک دوره ی بیست ساله با توسعه آشنا کند و ایرانی که محور چالش تمدنی با غرب بود تبدیل شود به یکی از اقمار تمدنی غرب. چه از این بهتر؟! بنابراین انقلاب اسلامی را از رقابت تبدیل می کند به یک نوچه. به دنبال این هستند. منحل کند انقلاب اسلامی را در تمدن غرب. توفیقشان چقدر خواهد بود حالا آن جای خودش.

  • ناتوانی دشمن برای انحلال جمهوری اسلامی

تحلیل حقیر این است به هیچ وجه نمی توانند. در 15 سال اخیر شما ببینید اینها آمده اند در منطقه 15 سال قبل تا الآن موازنه ی فرهنگی و سیاسی و نظامی را در منطقه بررسی کنید. امریکا آمده است در 2001 افغانستان ،2003 عراق، 2005 ایران را بگیرد الآن ده سال از 2005 گذشته اما منطقه تحت نفوذ ما است. عراق افغانستان یمن، سوریه، و … این کار خدا است دیگر . این هم آن عقبه ی معنوی انقلاب اسلامی است. از طریق ماهواره و شبکه های مجازی می خواهد در جوانها نفوذ کند. شما این را نبینید 150 هزار نفر شب چهارشنبه ی جمکران را هم ببینید، 20 میلیون زائر امام رضا علیه السلام در سال را هم ببینید، تقریبا قم 20 میلیون زائر دارد. یادم هست در دوران اصلاحات یکی از این اصلاحاتچی ها از متفکرین شان گفته بود چه می گویید که اصلاح شده؟ در سال گذشته فقط 3 میلیون به زیارت امامزاده ها رفته اند، این اصلاحات است؟! آنها می فهمند دیگر. شما نماز جمعه ها را ببینید، شما جوانهای پاک در دانشگاه ها را ببینید، و بشمرید ، شما احمدی روشن ها را ببینید. ما فقط تکنوکرات های وابسته را که نداریم که همین که رفتند در سوربن شدند غربی، نه ما آدمهایی داریم که سوربن رفتند و عوض نشدند. البته این عقبه ی اسلام است که منحل نمی شود. ببینید این سه دانشگاه سوربن، آکسفورد، هاروارد را درست کردند برای بهینه سازی و برای اینکه متفکرین دنیا را بیاورند و تبدیل کنند به اقمار فرهنگی خودشان و بفرستند در مواضع تصمیم سازی، تصمیم گیری ،و کشورها را با خودشان هماهنگ کنند. از همین کشور از همین دانشگاه ما متفکرینی داریم در خود ایران که کاملا ضد توسعه ی غربی فکر می کند. ما الان دانشمندان هسته ای خودمان، دانشمندان نظامی خودمان از همین کشور هستند ولی تکنوکرات نیستند. و من معتقدم اینها باری خیلی نخواهند بست، کار سخت می شود ولی نمی توانند چون اصلا تمدن غرب ظرفیت ندارد.

  • وظیفه ما در مقابل این نفوذ

کاری که ما مقابل این نفوذ باید بکنیم یک کار طولانی مدت خیلی واضح است ؛ باید تلاش کنیم که تمدن غرب را تحقیر کنیم. و باید هم این تمدن تحقیر شود و تحقیر دروغین نیست تحقیر واقعی است. و آن باطن این تمدن را که "النار حُفّت بالشهوات” آن جهنمی که درست کرده اند که "لمحیطه بالکافرین” این جهنم را برملا کنیم و این شدنی است. بعدا مسیر ایجاد یک تمدن دینی از طریق علم دینی، الگوهای پیشرفته اسلامی و امثال اینها آن کارهای دراز مدت ما است و کارهای طولانی مدت هم هست.

علی ای حال مسیر آنها مسیر نفوذ نرم است از طریق تغییر فرهنگ به فرهنگ غربی است ، وقتی مردم فرهنگشان عوض شد طبیعتا مثل آنها زندگی خواهند کرد. ما مسیر را باید به عکس مهندسی کنیم و سعی کنیم که دنیای غرب را همین مسیر تحقیری که انقلاب اسلامی در مقابل غرب داشته ادامه دهیم و افزایش دهیم و الگوهای بهتری ارائه دهیم تا آرام آرام مسیر یعنی موازنه به عکس شود ، آنها سعی می کنند با تحقیر، موازنه را منفی کنند و ما باید از این طرف باید با تحقیر آنها موازنه را مثبت کنیم.

منبع: مصاحبه هیأت رزمندگان اسلام با استاد آیت‌الله میرباقری



لیست کل یادداشت های این وبلاگ